ZASADY GRY W KRĘGLE
CIEKAWOSTKI Z HISTORII BOWLINGU
W grobowcu sprzed 5300 lat, archeolodzy odnaleźli kamienne kręgle i kule. Bowling prawdopodobnie jest grą tak starą, jak kultura człowieka.
Królowie angielscy Edward II i Ryszard II stwierdzili, że ich poddani poświęcają tej grze zbyt wiele czasu i po prostu jej zakazali. Prohibicja oczywiście nie poskutkowała.
Sentyment wyspiarzy jednak był znikomy w porównaniu do miłości jaką darzyli kręgle Niemcy. Traktowali oni kręgle nie tylko jako zabawę, ale również jako doskonałą wróżbę: kto strącił wszystkie kręgle, z pewnością był poczciwym człowiekiem. Komu się nie udało - musiał przejść ordalia (dalsze testy lub ponieść pokutę)...
Od zawsze mistrzostwo było nieocenionym argumentem...
Kręgle trafiły do Ameryki wraz z holenderskimi osadnikami, jako gra „w 9 słupków”. Legenda głosi, że gra w obecnej formie powstała wtedy, gdy w 1840r. prawo stanu Connecticut zabroniło grać w 9 kręgli ze względu na jej coraz bardziej hazardowy charakter. Aby ominąć ten zakaz, do dotychczasowej liczby kręgli dodano jeszcze jeden - i tak pozostało już do dnia dzisiejszego.
Prawdziwe czasy kręglarskich wirtuozów nadeszły pod koniec XIX wieku, gdy najlepsi gracze założyli Amerykański Kongres Bowlingu (amerykańskiej odmiany kręgli) i ustalili jasne zasady gry, obowiązujące do dziś. Wtedy też nastąpił oficjalny podział na amerykańską odmianę gry z dziesięcioma kręglami (czyli bowling), oraz europejską - z dziewięcioma.
Właśnie dziś, po tylu tysiącach lat popularności, kręgle na nowo podbijają świat. To bez wątpienia świetna zabawa dla rodziny i przyjaciół. Szacuje się, że dziś rozrywkowo na świecie w kręgle gra 150 mln osób, a 50 mln uprawia ten sport wyczynowo.
Standardy bowlingu zostały ustalone przez założony w 1885r. ABC (The American Bowling Congress).Żródło: GeMax
GRA SKŁADA SIĘ Z 10 KOLEJEK, a w każdej kolejce można oddać dwa rzuty.
Maksymalna liczba możliwych do zdobycia punktów w jednej grze, to 300.
Jeżeli w pierwszym rzucie kolejki zbije się wszystkie kręgle, drugi rzut jest niepotrzebny co w sposób graficzny odzwierciedlone jest na tablicy wyników.
![]() |
STRIKE to 10 kręgli zbitych za pierwszym rzutem (X). Drugi rzut jest niepotrzebny. Gracz przechodzi do następnej kolejki. STRIKE daje 10 punktów plus sumę zbitych kręgli w dwóch następnych rzutach. Rzucenie STRIKU w ostatniej kolejce daje dwa dodatkowe rzuty. | |
![]() |
SPARE to wszystkie kręgle zbite w jednej kolejce ale w dwóch rzutach kulą (/). SPARE daje 10 punktów plus sumę punktów z kolejnego rzutu. SPARE w ostatniej dziesiątej kolejce daje dodatkowy rzut. | |
![]() |
MISS ma miejsce wtedy, gdy gracz nie strąca żadnego kręgla. | |
![]() |
OPEN FRAME jest wtedy, gdy gracz zbija tylko kilka kręgli. Otrzymuje tyle punktów ile strącił kręgli. | |
![]() |
SPLIT to najtrudniejszy rzut. Ustawienie kręgli w dwóch skrajnych miejscach sprawia, że zbicie ich jest wielkim wyzwaniem. Komputer doradzi Ci jak najlepiej rzucić. | |
![]() |
PUNKTACJA. W górnym lewym okienku liczba zbitych kręgli w pierwszym rzucie (8), w prawym, w drugim (1). Na dole suma punktów uzyskanych w jednej kolejce (9). W prawej kolumnie suma punktów w grze (28). |
KULE
W kręgielni są kule o różnym ciężarze i średnicy otworów. Kule ważą - od 6 do 16 funtów (2,72 - 7,20 kg). Przed przystąpieniem do gry należy dobrać kulę do rozmiaru dloni, wsuwając dwa środkowe palce i kciuk w trzy otwory.
Pozostałe palce spoczywają na kuli, tak by dłoń przylegała do jej powierzchni.
Wskazówką świadczącą o dobrym doborze kuli są palce wsunięte do drugiej kostki a kciuk wchodzi cały. Kule używane do gry w kręgle, ze względu na ciężar, rozstaw i rozmiar otworów na palce, dzieli się na trzy kategorie: dziecięcą (6-8), damską (9-11) i męską (12-16).
KROKI
Wybierz odpowiednią dla siebie kulę. Chwytaj ją oburącz, trzymając przed sobą miej łokcie przy ciele a biodra i ramiona ustawione prostopadle do celu. Stopy razem, kolana lekko ugięte. Układ kroków dla graczy praworęcznych: prawa, lewa, prawa, lewa. Dla leworęcznych - odwrotnie.
Pierwszy krok jest najkrótszy. W przypadku osób praworęcznych zaczyna się prawą nogą. Zawodnik trzyma kulę przed sobą w odległości 20-30 cm od klatki piersiowej i rozpoczyna zamach do przodu.
Przy drugim kroku kula powinna wykonać wahadłowy ruch w dół.
Krok trzeci odbywa się przy jednoczesnym wahadłowym ruchu kuli w tył. Jednak maksymalne jej wychylenie powinno być poniżej linii ramion.
Ostatni, czwarty krok. Zawodnik wykonuje zamach w przód przy jednoczesnym wypuszczeniu kuli z rąk. Zgranie zamachu z krokami jest kluczem do wykonania płynnego, celnego rzutu.
DOBRE MANIERY OBOWIĄZUJĄCE PODCZAS GRY
- Gra się w specjalnym obuwiu dostępnym w kręgielni (obowiązkowo) lub w czystym przyniesionym obuwiu sportowym z jasną podeszwą.
- W razie wątpliwości dotyczących gry pytania należy kierować do pracownika kręgielni.
- Kulę toczy się, a nie rzuca.
- Odpowiednią dla siebie kulę dobiera się przed grą. Najlepsi nie zmieniają kuli w czasie gry.
- W chwili oddawania rzutu jedzenie i picie pozostawia się na stoliku.
- Na rozbiegu podczas oddawania rzutu może przebywać tylko 1 osoba.
- Przed oddaniem rzutu należy upewnić się czy podnośnik kręgli skończył pracę.
- Nie wolno przekraczać linii spalonego między torem a polem rozbiegu z dwóch powodów. PRZEKROCZENIE LINII OZNACZA SPALONY RZUT ORAZ GROZI NIEKONTROLOWANYM UPADKIEM NA ŚLISKIM, NAOLIWIONYM TORZE.