ZASADY GRY W KRĘGLE
CIEKAWOSTKI Z HISTORII BOWLINGU
W grobowcu sprzed 5300 lat, archeolodzy odnaleźli kamienne kręgle i kule. Bowling prawdopodobnie jest grą tak starą, jak kultura człowieka.
Królowie angielscy Edward II i Ryszard II stwierdzili, że ich poddani poświęcają tej grze zbyt wiele czasu i po prostu jej zakazali. Prohibicja oczywiście nie poskutkowała.
Sentyment wyspiarzy jednak był znikomy w porównaniu do miłości jaką darzyli kręgle Niemcy. Traktowali oni kręgle nie tylko jako zabawę, ale również jako doskonałą wróżbę: kto strącił wszystkie kręgle, z pewnością był poczciwym człowiekiem. Komu się nie udało - musiał przejść ordalia (dalsze testy lub ponieść pokutę)...
Od zawsze mistrzostwo było nieocenionym argumentem...
Kręgle trafiły do Ameryki wraz z holenderskimi osadnikami, jako gra „w 9 słupków”. Legenda głosi, że gra w obecnej formie powstała wtedy, gdy w 1840r. prawo stanu Connecticut zabroniło grać w 9 kręgli ze względu na jej coraz bardziej hazardowy charakter. Aby ominąć ten zakaz, do dotychczasowej liczby kręgli dodano jeszcze jeden - i tak pozostało już do dnia dzisiejszego.
Prawdziwe czasy kręglarskich wirtuozów nadeszły pod koniec XIX wieku, gdy najlepsi gracze założyli Amerykański Kongres Bowlingu (amerykańskiej odmiany kręgli) i ustalili jasne zasady gry, obowiązujące do dziś. Wtedy też nastąpił oficjalny podział na amerykańską odmianę gry z dziesięcioma kręglami (czyli bowling), oraz europejską - z dziewięcioma.
Właśnie dziś, po tylu tysiącach lat popularności, kręgle na nowo podbijają świat. To bez wątpienia świetna zabawa dla rodziny i przyjaciół. Szacuje się, że dziś rozrywkowo na świecie w kręgle gra 150 mln osób, a 50 mln uprawia ten sport wyczynowo.
Standardy bowlingu zostały ustalone przez założony w 1885r. ABC (The American Bowling Congress).Żródło: GeMax
GRA SKŁADA SIĘ Z 10 KOLEJEK, a w każdej kolejce można oddać dwa rzuty.
Maksymalna liczba możliwych do zdobycia punktów w jednej grze, to 300.
Jeżeli w pierwszym rzucie kolejki zbije się wszystkie kręgle, drugi rzut jest niepotrzebny co w sposób graficzny odzwierciedlone jest na tablicy wyników.
STRIKE to 10 kręgli zbitych za pierwszym rzutem (X). Drugi rzut jest niepotrzebny. Gracz przechodzi do następnej kolejki. STRIKE daje 10 punktów plus sumę zbitych kręgli w dwóch następnych rzutach. Rzucenie STRIKU w ostatniej kolejce daje dwa dodatkowe rzuty. | ||
SPARE to wszystkie kręgle zbite w jednej kolejce ale w dwóch rzutach kulą (/). SPARE daje 10 punktów plus sumę punktów z kolejnego rzutu. SPARE w ostatniej dziesiątej kolejce daje dodatkowy rzut. | ||
MISS ma miejsce wtedy, gdy gracz nie strąca żadnego kręgla. | ||
OPEN FRAME jest wtedy, gdy gracz zbija tylko kilka kręgli. Otrzymuje tyle punktów ile strącił kręgli. | ||
SPLIT to najtrudniejszy rzut. Ustawienie kręgli w dwóch skrajnych miejscach sprawia, że zbicie ich jest wielkim wyzwaniem. Komputer doradzi Ci jak najlepiej rzucić. | ||
PUNKTACJA. W górnym lewym okienku liczba zbitych kręgli w pierwszym rzucie (8), w prawym, w drugim (1). Na dole suma punktów uzyskanych w jednej kolejce (9). W prawej kolumnie suma punktów w grze (28). |
KULE
W kręgielni są kule o różnym ciężarze i średnicy otworów. Kule ważą - od 6 do 16 funtów (2,72 - 7,20 kg). Przed przystąpieniem do gry należy dobrać kulę do rozmiaru dloni, wsuwając dwa środkowe palce i kciuk w trzy otwory.
Pozostałe palce spoczywają na kuli, tak by dłoń przylegała do jej powierzchni.
Wskazówką świadczącą o dobrym doborze kuli są palce wsunięte do drugiej kostki a kciuk wchodzi cały. Kule używane do gry w kręgle, ze względu na ciężar, rozstaw i rozmiar otworów na palce, dzieli się na trzy kategorie: dziecięcą (6-8), damską (9-11) i męską (12-16).
KROKI
Wybierz odpowiednią dla siebie kulę. Chwytaj ją oburącz, trzymając przed sobą miej łokcie przy ciele a biodra i ramiona ustawione prostopadle do celu. Stopy razem, kolana lekko ugięte. Układ kroków dla graczy praworęcznych: prawa, lewa, prawa, lewa. Dla leworęcznych - odwrotnie.
Pierwszy krok jest najkrótszy. W przypadku osób praworęcznych zaczyna się prawą nogą. Zawodnik trzyma kulę przed sobą w odległości 20-30 cm od klatki piersiowej i rozpoczyna zamach do przodu.
Przy drugim kroku kula powinna wykonać wahadłowy ruch w dół.
Krok trzeci odbywa się przy jednoczesnym wahadłowym ruchu kuli w tył. Jednak maksymalne jej wychylenie powinno być poniżej linii ramion.
Ostatni, czwarty krok. Zawodnik wykonuje zamach w przód przy jednoczesnym wypuszczeniu kuli z rąk. Zgranie zamachu z krokami jest kluczem do wykonania płynnego, celnego rzutu.
DOBRE MANIERY OBOWIĄZUJĄCE PODCZAS GRY
- Gra się w specjalnym obuwiu dostępnym w kręgielni (obowiązkowo) lub w czystym przyniesionym obuwiu sportowym z jasną podeszwą.
- W razie wątpliwości dotyczących gry pytania należy kierować do pracownika kręgielni.
- Kulę toczy się, a nie rzuca.
- Odpowiednią dla siebie kulę dobiera się przed grą. Najlepsi nie zmieniają kuli w czasie gry.
- W chwili oddawania rzutu jedzenie i picie pozostawia się na stoliku.
- Na rozbiegu podczas oddawania rzutu może przebywać tylko 1 osoba.
- Przed oddaniem rzutu należy upewnić się czy podnośnik kręgli skończył pracę.
- Nie wolno przekraczać linii spalonego między torem a polem rozbiegu z dwóch powodów. PRZEKROCZENIE LINII OZNACZA SPALONY RZUT ORAZ GROZI NIEKONTROLOWANYM UPADKIEM NA ŚLISKIM, NAOLIWIONYM TORZE.